Forum www.chor.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

myzyka światła, światło w muzyce
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.chor.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Mery




Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 0:02, 03 Lut 2007    Temat postu: myzyka światła, światło w muzyce

Od ponad roku jestem zafascynowana symboliką światła w muzyce chóralnej (i nie tylko)..pod każdym względem..brzmienia, tekstu, techniki...cokolwoek komukolwiek przyjdzie do głowy na ten temat...proszę mi napisać! Temat jest jak rzeka: długi i trudny do opanowania, ale fascynujący:) Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jurgens
Administrator



Dołączył: 19 Lis 2006
Posty: 1634
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Ożarów Maz.

PostWysłany: Sob 11:52, 03 Lut 2007    Temat postu:

A mógłbyś coś napisać coś o tej symbolice w ramach wprowadzenia, bo ja się szczerze mówiąc pierwszy raz z tym się zetknąłem.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rudy




Dołączył: 15 Lis 2006
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Kraków / Słupsk

PostWysłany: Sob 19:14, 03 Lut 2007    Temat postu:

jurgens napisał:
A mógłbyś coś napisać...

raczej: "a mogłabyś" Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mery




Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 20:06, 03 Lut 2007    Temat postu:

Jasne. Temat jest trochę skomplikowany, ale piszę z tego magisterkę, więc jakieś małe pojęcie mam. Staram się dotrzeć do muzyki, która mówi o świetle - sakralnej muzyki, a więc będzie to symbolika światła związana z obszarem kultury chrześcijańskiej (czyli symbolizujące, Boga, jego działanie, Chrystusa, Duch świętego itp...sporo tej symboliki jest!) Najpierw w warstwie tekstowej..w łacinie jest kilka słów związanych ze światłem, których j. polski nie rozróżnia np. lux i lumen, dalej stella (jako gwiazda) i ignis (ogień) etc. Staram się dojśc do wszystkichświetlnych rodzjów, wyłowić je w tekście i zobaczyć, jak na tym polu kształtuje się warstwa muzyczna ( od chorału, poprzez renesans, motety Bacha, później współczechę). Drugim zagadnieniem, znacznie trudniejszym, jest kwestia światła jako hmmm...jakby to powiedzieć, istniejącego niezależnie od słów w warstwie muzycznej, tzn. zakładam, że istnieją pewne barwy, pewne tonacje i pewne techniki, które, w odpowiedni sposób skompilowane, daję taki efekt brzmieniowy, który narzuca nam asocjacje świetlne..to jest bardzo subiektywne odczucie, ale można to trochę zgeneralizować..ten temat traktuję marginalnie (może jak uda się dostać na doktorat, to się tym zajmę)..szukam wszystkiego co związane ze światłem, a przede wszystkim ciekawych utworów. Sporo już mam...ale jakbyś coś znalazł...będę "dźwięczna" bardzo:)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia
Administrator



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 829
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Słubice

PostWysłany: Sob 20:37, 03 Lut 2007    Temat postu:

Motyw "Lux aeterna" należy do dosyć powszechnych w muzyce chóralnej (przykłady znajdziesz np. na [link widoczny dla zalogowanych])- tyle jeśli chodzi o sam tekst.
Jeśli chodzi o tę nieco bardziej skomplikowaną warstwę muzyczną, to chyba najlepiej by się tu sprawili impresjoniści Debussy, Ravel - jednak nie znam ich chóralnych dzieł o symbolice chóralnej.

Moje pierwsze skojarzenia po przeczytaniu tego tematu dotyczyły "Lux Aeterna" z "Requiem" J.Ruttera - tak tekst jak i melodia w pewien sposób przedstawiają światło. Utwór zaczyna się nieco mrocznie, smutno, ciemno, potem pojawia się solo sopranowe, które nieco rozjaśnia brzmienie, dopiero gdy zaczyna część z tekstem łacińskim "Lux Aeterna" utwór powoli się rozjaśnia razem z wejściem chóru (serio, "słychać" to). Napięcie budowane jest stopniowo. Nie potrafię wyjaśnić tego zjawiska "światła" fachowo - odczuwam je jedynie na poziomie emocjonalnym. Niewątpliwie taki efekt osiągnięty został celowo, przy użyciu konkretnych środków kompozycji (najprostszym zabiegiem było zapewne powierzenie "ciemnych" partii altom i basom, a "jasnych" sopranom i tenorom) - na tym się jednak niestety nie znam, więc nie wyjaśnię Sad
Do symboliki światła bardzo wyraźnie nawiązuje "Arise, shine" z "Three Anthems" również Johna Ruttera - autor melodią wyraźnie rozróżnia "brightness" od "darkness" znajdujących się w tekście. Utwór kończy wręcz "błyskiem": "..the Lord shall be unto thee an everlasting light and thy God thy glory!" Smile
"Come down, O Love divine" tego samego cyklu "Three Anthems" również nawiązuje do symboliki świetlnej.
(Wymienione utwory można znaleźć na [link widoczny dla zalogowanych] ).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Raczek




Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 553
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 20:58, 03 Lut 2007    Temat postu:

Oj "Mery", czas juz chyba zakończyć poszukiwania materiałów a zająć sie pisaniem Laughing Muszę Cie rozczarować. Nie znam osoby której udałoby sie w pracy magisterskiej całkowicie wyczerpać temat... poza tym zostaw sobie coś do pracy doktorskiej!
A wracając do Twoich pytań, to wątpię czy są jeszcze muzyczne wątki świetlne do których nie dotarłaś, mimo to zaryzykuję:

1. Zajrzyj sobie do książki Jarociński St.; "Debussy a impresjonizm i symbolizm", Wydawnictwo PWM, (no chyba że już to zrobiłaś), może tam się coś ciekawego znajdzie
2. Warto zaznaczyć, że motyw światła w muzyce kompozytorzy uzyskują często posiłkując się kontrastem. Może więc spojrzeć z tej perspektywy i poszerzyć o ten aspekt założenie o istnieniu "świetlnych" tonacji czy harmonii. Najprostszy, banalny wręcz przykład, to ulubione przez barokowych kompozytorów zmienianie tybu (moll w dur).
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mery




Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 21:02, 03 Lut 2007    Temat postu:

dzięki wielkie, faktycznie Lux Aeterna, to motyw sztampowy..jeżeli lubisz Ruttera, to chyba mogę polecić ci innego kompozytora: Morten Lauridsen i jego Lux Aeterna - 5 - częściowe, nieliturgiczne Requiem, piekna sprawa:) Do płyty zajrzę, jeśli tylko będę miała okazję, generalnie muzyki współczesnej mam aż za dużo do analizy, ale i tak chętnie się zapoznam z czystej ciekawości..jeszcze raz dziękujęSmile)))
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia
Administrator



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 829
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Słubice

PostWysłany: Sob 21:03, 03 Lut 2007    Temat postu:

Raczek napisał:
Najprostszy, banalny wręcz przykład, to ulubione przez barokowych kompozytorów zmienianie tybu (moll w dur).


Zgadza się. Nawet na pierwszych lekcjach muzyki uczy się dzieci rozróżniać tonacje molowe od durowych mówiąc, że to smutne i ciemne to moll, a co jasne i wesołe to pewnie dur. Dzieci rozumieją Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mery




Dołączył: 02 Lut 2007
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 21:07, 03 Lut 2007    Temat postu:

zgadza się Raczku:) do książki zajrzę na pewno, co do barkowych efektów, własnie je analizuję, efekt chiaro - scura na przykład, zmiana rejestrów faktycznie może "oświetlać" brzmienie - jest to jeden z efektów retoryki muzycznej tak zwane mutatio per melopoeiam...własnie wczoraj doszukałam sie tego w niesamowitym zupełnie chórze końcowym z kantaty Bacha BWV 161...o tonacjach pamiętam:)
Tak czekałam aż sie do mnie "przyczepisz'...wiesz, co parę głów, to nie jedna, może ktoś mi tu powie coś, na co sama bym nie wpadła? Tak jak ty ta książka na przykład:) poza tym ja piszę, piszę...wolę jednak robic tylko notatki, dopóki promotor mój szacowny nie zaakceptuje pierwszej części...a to może nastąpić Bóg wiekiedy...pozdrawiam vivovo:)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia
Administrator



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 829
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Słubice

PostWysłany: Sob 21:30, 03 Lut 2007    Temat postu:

Ja już będziesz panią magister, i będziesz miała trochę czasu, to byłoby miło, gdybyś powróciła tu i nieco nas "oświeciła" w tym temacie Wink

Zatem powodzenia w pisaniu pracy! Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Raczek




Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 553
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 22:31, 03 Lut 2007    Temat postu:

Maryś, czy w Twojej pracy Słońce to też światło?

Wyobraź sobie letni poranek, tuż przed świtem... rosa perli się na źdźbłach trawy, jest ciepło i rzeźko równocześnie... niebo na wschodzie nabiera pieknej różowo-pomarańczowej barwy... nagle nad horyzontem błyskają pierwsze promienie Słońca, z poczatku nieśmiało... za chwilę widoczna jest już świetlna, oślepiająca kula w całej swej okazałości.

Taką sytuację właśnie narysował dźwiękiem J. Haydn w oratorium "Die Jahreszeiten", do posłuchania tutaj:
[link widoczny dla zalogowanych]

Ja wiem, że Haydn wielkim kompozytorem nie był i próżno doszukiwać się w jego utworach retoryki (zapewne Mattheson zgrzytałby zębami, że Joseph użył złej tonacji do oddania słonecznej poświaty Laughing). Takim uczyniła go epoka w której tworzył. Mimo to myślę, że warto posłuchać tego fragmentu (w szczególności pierwszej minuty) ze wzgledu właśnie na ten cudowny wschód slońca.
Jest jeszcze coś. Gdy zestawisz ten fragment z tym który Ci juz kiedyś na płytce podrzuciłem (z oratorium "Die Schoepfung"), to okazuje sie, że Haydn miał całkiem spójny język muzyczny na przedstawianie światła Exclamation
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jadwon




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 719
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 23:03, 03 Lut 2007    Temat postu:

Wyobraź sobie letni poranek, tuż przed świtem... rosa perli się na źdźbłach trawy, jest ciepło i rzeźko równocześnie... niebo na wschodzie nabiera pieknej różowo-pomarańczowej barwy... nagle nad horyzontem błyskają pierwsze promienie Słońca, z poczatku nieśmiało... za chwilę widoczna jest już świetlna, oślepiająca kula w całej swej okazałości.

Oj Raczek
Oj Orzeszkowej by się spodobałoWink
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Raczek




Dołączył: 02 Gru 2006
Posty: 553
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Poznań

PostWysłany: Sob 23:34, 03 Lut 2007    Temat postu:

Tak tez potrafię:

Nad senną łąką Słońca promieni
Blask się rozlewa.
W kroplach się mieni
Rosy, złocistą nań nanosząc poświatę.
Ognista kula płonie nad Światem...


Mickiewicz ze Śródki Laughing
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jadwon




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 719
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 23:36, 03 Lut 2007    Temat postu:

Ach...
Poeta
Kompozytor
Spiewak
Psycholog

Co jeszcze
Co jeszcze
...
Powrót do góry
Zobacz profil autora
jadwon




Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 719
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 23:38, 03 Lut 2007    Temat postu:

a ładnego mam Hipcia?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.chor.fora.pl Strona Główna -> Forum ogólne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin